tirsdag den 2. april 2013

Natasja - gi' mig Danmark tilbage


Natasja Saad, født i 31. oktober 1974 og døde i en bilulykke den 24. juni 2007. Hun var en dansk rapper og sangerinde. Udgivelser: Release (2005), "Cover Me" og "Sommercute."
Hun er kendt for at skrive sange om at gøre oprør.

''Gi' mig Danmark tilbage'' handler om hvordan Danmark har ændret sig, og om at man savner den gamle Danmark, før Anders Fogh blev statsminister. Den handler om protest til regeringen, ungdomshuset som blev fjernet, Christiania, ytringsfrihed, udlændingepolitik og stoffer. - fortællingen fortælles i Danmark, København. Den omhandler Christiania. 

Sangen består af 13 strofer og 79 verslinjer. Der bliver brugt talesprog eks. ''ha''=have, ''gi''=giv mm. Natasja har gjort det på denne måde for at skabe noget nyt og for at få det til at rime. "Gi' mig Danmark tilbage", "Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha' ungeren igen!", "Fjern heroin... være Staden." "Meget skal man... mit humør" er sætninger som bliver gentaget nogle gange i teksten. Sangen henvender sig til unge, fordi der bliver brugt slangord og talesprog som "freaking", "fucking", "chiller", "junkfrit"




1 fase: Sproglig fase: Ordvalg, rim, sproglege og semantiske skemaer.
Se nedenstående farver.
2 fase: Analyse af retorik, karakteristikker og samlet udsagn.
En kritik af regeringens politik. Drejningen af den danske politik mod nationalismen. Kritik af rydningen af Ungdomshuset og indskærpelserne over for Christiania. Antikapitalist!
3 fase: Positioneringsanalyse.
Mod- og subkultur – Mod det borgerlige, Natasja er alternativ , venstreorinenteret. Jamhiphop – Se den komplekse rimstruktur.
Autencitet! Politisk hiphop!

Rabalderstræde = Gasolinsang – Intertekstuelle referencer.
Direkte lån: Freaking, fucking
Idiomer: Lægge byen tør?

Rimtyper: Alliteration 
Rimstruktur: Enderim (både A-A/B-B)
Sekvensrim 
Treledsrim

Sprog og ordlege:
Anafor
Epifor
Hovedageligt kvindeligrim 


Lyrik til Gi' Mig Danmark Tilbage:
Ey danmark, hvad sker der for dig?
Jeg savner dig, jeg vil ha' dig tilbage,
ligesom i de gamle dage hvor en spa'e var en s.. YO!
Jeg vil ha' dig tilbage,
ligesom i de gamle dage hvor en fri fugl var fri,
og hvor man mente hvad man sae'.

Ey Danmark, jeg savner dig.
Jeg freaking f**king savner dig.
Du skræmmer mig,
jeg vil ha dig tilbage, for jeg græmmer mig.

Jeg kan se det ske, det' ak det' ve.
Det' Satan og han lægger kræfterne i,
Det' nat over dag. Det' over ble.
Det' død over liv. Det' træl over fri
Det' kødkniv. Det' råb, det' skrig.
Det ligner en krig, og det' spild af politi.
Det' dødeligt gift i min urtete,
Og det' noget de kan li' i det danske parti,
Helt f**ked up på sne. … (KOKAIN)
Woow, sagde jeg det?

Meget skal man høre, Gud bevare mit humør.
Så ta' lidt luft. Kom til fornuft, og prøv og fat det.
At Staden den var fin, og de vil aldrig ku' erstat den.
Hele folket blev til grin fra den dag da de besat' den.
Nu' det værre end det vilde vest, det ku' vi ha' fortalt dem.

Så gir de ungdomshuset væk til en fanatisk sekt, (Faderhuset)
med et kors i røven, hvor er det frækt.
Gi' mig mit land tilbage, ligesom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha ungeren igen!

Fjern heroin fra Istedgade og la' Staden være Staden.
Hvis du stammer garnet, yo, så be'r du om ballade.

Det' snak, det' snik. Det' tom retorik.
Det' ik politik. Det pis og polemik.
Her kører det fedt, så vi keder os lidt.
Vi har indsigt, hvad med et U-lands kick.
Yo, flåden er slidt, ** er fallit
Tro mig i Danmark der var vi det fint.
ufatteligt godt at det er vores pligt,

At gøre noget godt, der hvor det' skidt
Verden er vor fremtid men vi fatter det ik.
Vi har for travlt med at forpurre vores egen butik.

Så gi' mig mit Danmark tilbage, ligesom i de gamle dage.
Gi' mig frisindet igen, der lurer under byens tage.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig ungeren igen. Vi vil ha ungeren igen!

Fjern heroin fra Istedgade og lad Staden være Staden.
Hvis du strammer garnet, yo, så be'r du om ballade.

En helt unik energi. Men se økonomi er ganske fri for empati, har ingen pli.
Ekshippier, skabsrygere der vælger at tie.
Kom nu i gang i har vidst noget i skal sige.
Rødvin og piller, hele f**king landet chiller, ungdommen bli'r vildere.
Flere og flere sniffer sniffer kokain fra *** til Berlin.
Yo, et junkfrit røgmarked er en rimelig sjælden ting.
Men vi havde et.

Meget skal man høre, Gud bevare mit humør.
Tror de selv at de kan lægge byen tør?
Se toppen fatter ik' en dør af hvad de gør.
Sådan vil det være, sådan har det altid været før.
Det sprog vi taler hedder kroner og ører.
Og en grådig mand har aldrig været svær at forføre.
Se grådighed går hånd i hånd med magt.
Og større vil ha større, mere vil ha mere.
Staten er jo helt op' og køre.
Ta' lidt luft. Kom det fornuft og prøv og fat det.
At Danmark har det fint, og USA ka' ik' erstat' det.

Gi mig' ungeren igen, vi vil ha ungeren igen.
Gi' mig København igen, min farverige gamle ven.
Gi' mig frisindet igen, vi vil ha frisindet igen.
Gi' mig Danmark tilbage ligesom i de gamle dage.
Få lidt styr på Istedgade og la' Staden være.
Hvis du strammer garnet, yo, så kvæler du jo barnet.

Jeg savner dig jeg vil ha' dig tilbage,
Ligesom i de gamle dage hvor en spa'e var en s.. yo!
Jeg vil ha dig tilbage ligesom i de gamle dage,
Hvor en fri fugl var fri og hvor man mente hvad man sagde.
Ey, gi mig mit Rabalderstræde og få styr på Istedgade..
Arh, kom nu for fanden!


5 kommentarer:

  1. Er det ikke det samme, som da vi havde om Rap?

    SvarSlet
  2. God dybdegående analyse specielt med den sproglige fase. Måske kunne i komme lidt mere ind på sangens opbygning.

    SvarSlet
  3. Forklar det her: Antikapitalist!
    3 fase: Positioneringsanalyse.
    Mod- og subkultur – Mod det borgerlige, Natasja er alternativ , venstreorinenteret. Jamhiphop

    Eller er det en kopi? ;-)

    SvarSlet
  4. Mangler måske lidt forklaringer, men ellers godt. Meget overskueligt. ;)

    SvarSlet
  5. Antikapitalist= det modsatte af at være kapitalist.
    Mod- og subkultur- : man tillægger tilværelsen et andet perspektiv end det gængse. noget der trives uden for den gængse, borgerlige kultur.

    SvarSlet