torsdag den 4. april 2013

I Danmark er jeg født - Isam B


I Danmark er jeg født
Sangen er sunget af Isam B, men stammer oprindeligt fra digtet ”I Danmark er jeg født” skrevet af H.C. Andersen i 1850.
Digtet ”I Danmark er jeg født” er skrevet til Danmark som et ”hyldest”-digt. Digtet blev skrevet i romantikken. Digtet er skrevet i 1850, som var lige i slutningen af 3-års-krigen, hvilket betyder at digtet har træk fra Romantikken, udover det er der også træk fra nationalisme.
Outlandish:
I Danmark er jeg født, dér har jeg hjemme,
der har jeg rod, derfra min verden går.
Du danske sprog, du er min moders stemme,
så sødt velsignet du mit hjerte når.
Du danske, friske strand,
hvor oldtids kæmpegrave
står mellem æblegård og humlehave.
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Hvor reder sommeren vel blomstersengen
mer rigt end her, ned til den åbne strand?
Hvor står fuldmånen over kløverengen
så dejligt som i bøgens fædreland?
Du danske, friske strand,
hvor Dannebrogen vajer, -
Gud gav os den, - Gud giv den bedste sejr! (sejr!)
Det land hvor jeg blev født, hvor jeg har hjemme,
hvor jeg har rod, hvorfra min verden går.
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!

Engang du herre var i hele Norden,
bød over England, - nu du kaldes svag,
(svag du kaldes nu)
et lille land, og dog så vidt om jorden  
end høres danskens sang og mejselslag.
Du danske, friske strand,
plovjernet guldhorn finder,
Gud giv dig fremtid, som han gav dig minder!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Elsker jeg!
Dig elsker jeg!
Danmark, mit fædreland!


Vers 1: Isam B synger om at det er Danmark han kommer fra og han synger om fortiden med oldtids kæmpegrave. Isam B afslutter verset med omkvædet: ” Dig elsker jeg! Elsker jeg! Dig elsker jeg! Dig elsker jeg! Elsker jeg! Dig elsker jeg! Dig elsker jeg! Elsker jeg! Dig elsker jeg! Dig elsker jeg! Elsker jeg! Dig elsker jeg! Danmark, mit fædreland”.

Vers 2: Isam B synger om Danmarks natur med henblik på sommeren og hvor dejligt der egentlig er, når det endelig er sommer, med stranden og blomsterengene. Isam synger også om fortiden idet han synger, at det er Gud der har bragt Dannebrog. Han henviser til historien om Dannebrogs fald fra himlen i 1200-tallet. Han afslutter igen med omkvædet.
Vers 3: Isam B synger om Danmarks betydning i Europa gennem tiden. Selvom om Danmark er et lille land, har det stadig stor betydning i verden. Han referer også til guldhornene som var givet af Guderne i fortiden. Han synger, at Guderne senere hen vil give ting som Dannebrog og guldhornene som vil styrke Danmarks nationalfølelse. Igen afslutter han med omkvædet. Isam B synger i hvert vers: ”Du danske, friske strand”, fordi at Danmark er et kystland, hvilket mange lande misunder.
Isam B har valgt at undlade det sidste vers/strofe fra H.C. Andersens oprindelige digt.
Digtet er opbygget med mandlige enderim.
I vers 1, er rimene opbygget således:
”A, B, A, B, C, D, D”
I vers 2, er rimene opbygget således:
”A, B, A, C, B, D, D, E, F”
Dette vers bliver rappet, fordi der ikke er gode sammenhængende enderim.
I vers 3, er rimene opbygget således:
”A, B, A, B, C, D, D”
Eftersom det oprindelige digt kan synges har det en fast rytme for hvert vers, dog bliver vers 2 rappet, idet der ikke er god sammenhæng i enderimene. Der er desuden bogstavrim i vers 2 i form af ”Gud gav... Gud giv”. Isam B bruger personlige pronomener gennem hele digtet, hvilket gør at man får en følelse af at være noget stort, da det jo er vores land, som er beskrevet så smukt. Dette ser man f.eks. vers 1, linje 8 ”Dig elsker jeg! Dig elsker jeg!”. Digtet består af mange gentagelser, bl.a. med ”Du danske, friske strand”.
I vers 2 linje 1 sker der en besjæling, idet at sommeren bliver besjælet. ”Hvor reder sommeren vel blomstersengen”. I vers 3 linje 6, ”plovjernet guldhorn finder”, bliver plovjernet besjælet. I første vers linje 3, laver Isam B en sammenligning mellem sproget og moderens bløde stemme, men det er også et ordspil, da det danske sprog er vores modersmål.
Der er rigtig mange naturbeskrivelser. Fx i vers 2 linje 1-3. Sangen siger heller ikke noget negativt om Danmark. Budskabet i sangen er helt klart, at Danmark er godt og smukt, der er intet negativt at sige, hvilket er en meget typisk skrivemåde i Romantikken, hvor digtet er skrevet i. Vi skal elske Danmark, dens natur og aldrig glemme, hvor vi hører hjemme.

8 kommentarer:

  1. Rigtig fin analyse. I kommer bredt rundt.

    SvarSlet
  2. Kommer godt rundt, med god analyse med dybde!

    SvarSlet
  3. Meget god analyse. Det kan ses, at der er brugt lang tid på det.

    SvarSlet
  4. Super - Men hvad betyder det, at lige Isam B synger denne sang? Er der ikke et skjult budskab, med at indvandrer også føler sig danske.

    SvarSlet
  5. Godt sat op, nemt at forstå. Lidt forvirring med hvem Isam B var, men ja... Godt arbejde !

    SvarSlet
  6. Ikke Isam B der har skrevet teksten. Isam bs eget præg på teksten er han elsker Danmark rimeligt meget.( alle de gange han gentager "dig elsker jeg" i forhold til den op oprindelige udagve. ) Ellers fin analyse.

    SvarSlet
  7. Vi kan godt lide at I har inddelt analysen efter versene. Det gør det overskueligt.

    SvarSlet
  8. Flot analyse. Overskuelig og nem at forstå!
    I skriver, at der også er træk fra nationalismen - men hvor?

    SvarSlet